Thursday, June 18, 2009

Rasa Kehambaan

Pagi ini penulis berkesempatan untuk menonton program Mukaddimah yang disiarkan setiap 7.30 pagi di TV9. Tajuk Mukaddimah pada hari ini adalah "Rasa Kehambaan" yang telah disampaikan oleh Ustaz Mohd Abdullah (biasa menjadi panel di Al-Kulliyyah). Penulis amat tersentuh dan tertarik dengan kupasan Mukaddimmah pagi ini.

Di antara 'point' penting yang Ustaz Mohd tekankan, janganlah kita putus merayu dan berdoa kepada Allah dengan penuh rasa kehambaan. Jangan kita sekali-kali menyalahkan Allah di atas takdir yang berlaku kerana mungkin tersimpan 1000 hikmah di dalamnya. Beliau mengambil contoh pada suatu hari, seorang bapa telah melihat anaknya yang berumur 2 tahun bermain dengan pisau cukur. Si ayah dengan berhikmah meminta pisau cukur itu. "Meh bagi kat kat abah meh". Lantas mengambil pisau itu dan meletakkannya di atas almari yang tinggi sehingga tak tercapai oleh gapaian tangan si anak.

Si anak lalu menangis dan terus menangis lantaran tidak dapat apa yang dihajati. Namun adakah si bapa mengambil pisau itu kerana tidak kasih pada si anak? Sudah tentu TIDAK. Si ayah bakal memberikan pisau itu apabila tiba masanya nanti apabila si anak sudah cukup matang untuk menggunakannya kerana dia tahu jika diberikan terlalu awal, ia bakal merosakkan/ menyakiti si anak yang amat disayanginya. Lantas si ayah memujuk si anak dengan memberikannya makanan/ susu atau kadangkala di tunjukkannya dengan rotan supaya anak ini berhenti menangis.

Begitulah jika kita ingin mengaitkan kisah ini dengan kita di dunia ini. Kadang kala kita telah berasa Ya Allah aku telah banyak kali berdoa, merayu, menangis dan memohon kepadamu supaya dikurniakan isteri/ suami yang baik, anak yang soleh, keluarga yang bahagia, kesenangan hidup, kemurahan rezeki dan sebagainya lagi namun mengapa yang sebaliknya yang aku dapat!!

Nauzubillah... jangan kita sekali kali mengucapkan kalimah seperti itu kerana Allah Maha Mengetahui. Dia tahu jika Dia memberikan sesuatu itu, walaupun pada kita ia baik, namun bagi Allah Dia tahu itu bukan yang baik untuk kita atau mungkin belum masa yang sesuai untuk kita memilikinya... Mungkin dengannya kita akan lupa pada Sang Pencipta atau mungkin dengannya kita ditimpa fitnah atau musibah yang lebih besar atau mungkin ada pahala besar sebagai ganjaran di atas kesabaran kita menanti dan terus merayu padaNya atau mungkin Allah ingin kita sentiasa dekat dengannya.... sentiasa berdoa dan terus memohon padanya.... Wallahua'lam Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

Ustaz itu menyeru supaya kita terus berdoa kepada Allah tanpa jemu. Allahlah Tuhan yang sama yang telah menyelamatkan Nabi Muhammad dari buruan kafir Quraisy semasa penghijrahan baginda ke Madinah, di saat tiada siapa dapat membantu... Tuhan yang sama jugalah yang membantu Nabi Musa dengan membenarkan laut terbelah dua untuk mereka selamat dari kekejaman Firaun dan Allah jualah yang telah menolong menjadikan api yang membakar Nabi Ibrahim menjadi sejuk tanpa sedikitpun mencederakan Rasulnya...

Penulis mengingatkan diri dan sahabat... teruskan berdoa.... teruskan berdoa.... dan teruskan berdoa.... Dia pasti memakbulkannya.... kerana Dia Maha Mendengar isi hati kita... Dia Maha Kasih .... Dia Maha Penyayang.... Dia adalah tujuan kita hidup.... Dia adalah tujuan kita mati.... kerana Dia adalah segalanya.... wallahua'lam

No comments: