Saturday, February 11, 2006

Segera boikot barangan Denmark



Oleh : ROSLAN SMS
Sedang Negara-negara Islam di dunia mengenakan pemboikotan atau pemulauan barang-barang dan produk Denmark bagi memkasa kerajaan Denmark memohon maaf secara terbuka terhadap kebiadapan akhbar dalam negaranya yang telah menghina Nabi Muhammad saw, Malaysia memilih untuk tidak memboikot.

Kerajaan Malaysia yang bertulang-belakangkan Umno (yang didakwa parti Islam terbesar dalam Negara) enggan boikot barangan Denmark, enggan mengajak rakyat berdemonstrasi ataupun menyerahkan memorandum bantahan secara terbuka kepada Kedutaan Denmark.



Menurut BERNAMA PM Dollah Badawi berkata:

Malaysia has no plans for now to boycott Danish products arising from the publication of controversial caricatures of Prophet Muhammad in a Danish newspaper which has stirred up scenes of protests around the world.

Malaysia tidak merancang setakat ini untuk memulaukan produk-produk kelauran Denmark ekoran terbitnya karikatur Nabi Muhammad saw di dalam akhbar Denmark yang telah mencetuskan bantahan (umat Islam) seluruh dunia.

Nyatalah sikap kerajaan Malaysia bawah pimpinan Dollah Badawi walaupun kononnya marah pada Denmark tetapi taklah sampai keperingkat mahu menjentik atau mencubit pehanya kerana barangkali seribu-satu kebimbangan yang hanya Dollah Badawi dan mereka yang dikeliling-kelalangnya sahaja yang tahu.

Barangkali Dollah mahu memelihara hubungan baik dengan Denmark. Saudi, Oman, Qatar, Iraq, Negara-negara Teluk yang lain bolehlah marah sakan kerana mereka tidak melindungi kepentingan Denmark di bumi mereka sebagaimana kerajaan Malaysia melindungi dan mengutip hasil keuntungan dari kepentingan Denmark. Saban hari kilang Carlsberg, kilang kebangaan Malaysia-Denmark membuak-buakkan hasil arak di kilangnya di Shah Alam yang dibekalkan ke pasaran tempatan dan rantau sebelah sini.


Logo Carlsberg dengan
lambang mahkota Raja Denmark

Oleh itu tak perlulah kita sibuk-sibuk boikot. Nanti marah pula Carlsberg (The long cool Dane). Kalau Carlsberg pindahkan kilangnya ke Negara lain nanti Malaysia akan kerugian hasil. Susah nak melaksanakan projek nanti!

Dalam pada itu cuba kita fikirkan apakah mesej yang boleh dicapai dari tindakan kita jika kita memulaukan barangan Denmark itu sebenarnya?


Dr Ahmad Abdul Aziz al Haddad

Seorang ulamak dari Timur Tengah Dr Ahmad Abdul Aziz al Haddad berkata tindakan memboikot oleh umat Islam ini membuktikan kuasa besar yang berada ditangan mereka (yang boleh digunakan dalam suasana konflik seumpama ini). Pihak pengguna boleh menyatakan terus bantahan mereka tanpa menunggu tindakan dari pihak kerajaan atau badan-badan yang menjaga kepentingan Islam.

Sebenanrya setakat ini kesan pemboikotan saudara-saudara se Islam kita di Timur Tengah dan dibeberapa Negara Islam lain telah mula menunjukkan kesannya. Terjejasnya kepentingan ekonomi Denmark akan memaksa kerajaannya menilai kembali pendiriannya dan mudah-mudahan memohon maaf secara terbuka dan memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi.

Di Dubai dilaporkan pasaraya Perancis Carrefour juga terpaksa turut menurunkan produk buatan Denmark dari kaunter mereka sedangkan Perancis adalah sekutu Denmark dalam Kesatuan Eropah.

Pengilang produk tenusu ARLA dari Denmark yang beroperasi di Arab Saudi khabarnya menanggung kerugian 1.5juta USD sehari dan kini terpaksa menutup operasi kilangnya di Riyadh hasil dari pemulauan rakyat Saudi terhadap produk mereka.

Kita telah cuba saluran diplomasi namun PM Denmark dan kerajaannya tetap bongkak dan tidak ambil peduli. Kita tidak mahu mencetuskan keganasan lalu pilihan yang ada bagi kita adalah memulau barangan Denmark sebagaimana yang dilakukan oleh saudara-saudara kita ini.

Oleh itu tunggu apa lagi, say no to Dannish product, mulai hari ini dan sama-sama kita lihat reaksi Denmark nanti.
SILA KE BLOG ROSLAN SMS

No comments: