Saturday, January 31, 2009

Sokonglah Produk Keluaran Muslim


Beberapa minggu yang lalu penulis telah berkesempatan ke Negeri Jelapang Padi, Kedah. Jalan-jalan cari ketenangan... Walaupun hanya di dalam negara tapi sedikit kelainan dari segi adat, budaya, makanan dan persekitaran yang dapat penulis lihat dan alami... Alhamdulillah... Cuma bukan itu yang ingin penulis kongsikan di sini. 

Penulis sebenarnya tertarik dengan sebuah restoran makanan segera keluaran HPA, RFC yang terletak di Sg. Petani, Kedah. Pertama kali masuk ke restoran ini, timbul rasa bangga dalam diri. Biarpun restoran itu bukan milik penulis, namun penulis tumpang gembira dengan saudara seagama yang mampu membuka restoran makanan segera alternatif. Di sebalik kegelutan muslim ingin memboikot barangan Yahudi laknatullah dan sekutunya, ternyata kita punya banyak pillihan yang kadang-kadang kita hanya membutakan mata dan mentulikan telinga dari mengambil tahu tentangnya. Hanya dengan alasan "aku dah biasa membeli di KFC/ McD, anak-anak aku pun dari kecik dah ke situ", kita terus menerus memaksa diri kita dijajah....

Dari segi menu pula jangan risau kerana bukan sahaja halal, malah ayam yang digunakan adalah ayam organik. Makan pun takda rasa was-was insyaAllah.. dan sedap ;)

Berikut penulis paparkan sedikit gambar yang sempat penulis ambil semasa mengunjungi RFC baru-baru ini :

Outlet RFC di Sungai Petani, Kedah


Antara menu yang disediakan


Rfc ;)

Bukan itu sahaja, terdapat juga satu lagi outlet donut muslim yang bagi penulis setanding dengan nama-nama outlet donut terkenal seperti Dunkin Donut, Big Apple dan lain-lain lagi. Mungkin ramai yang telah mengetahuinya kerana outlet ini pernah dipaparkan di dalam Buletin 130. Ia tidak lain adalah Nash Donut.  Bagi penulis Nash Donut lebih sedap jika dibandingkan dengan Dunkin Donut yang cepat keras apabila lama disimpan. Kalau tak percaya kena rasa ;) Nash Donut telah membuka beberapa outlet termasuk di Sg. Petani, Kedah, Bukit Mertajam, Penang dan Johor. Berikut adalah alamat Nash Donut di Bukit Mertajam, Penang.

No. G-18 & G-19, De Rendezvous , 
Jalan Perda Selatan,
Bandar Perda,
14000 Bukit Mertajam,
Penang
Toll Free: 1 800 88 2434

 Atau boleh layari www.nashdonuts.com.my tapi semasa penulisan ini dibuat, website sedang diselenggara. Namun pengunjung masih boleh melihat gambar-gambar berkaitan outlet dan beberapa jenis donuts yang disediakan...

OK chow chin chaw.... :P

 

 

No comments: