Saturday, January 31, 2009

Khusyuk

Semalam 30/01/2009 (Jumaat) penulis berkesempatan menonton rancangan Al-Kulliyyah terbitan TV3. Pada kali ini Al-Kulliyyah membawa tajuk "Kusyuk". "thumbs up" untuk kesemua krew rancangan ini yang telah mengelelola rancangan ini dengan begitu baik sekali.Setiap tajuk dikupas dengan panjang lebar di mana mereka lebih menekankan sesi soal-jawab dari para penonton berbeza dengan rancangan forum agama yang lain yang lebih menjurus kepada penjelasan sebelah pihak sahaja dan jika ada sekalipun sesi soal jawab, ia hanya melibatkan 1/2 orang sahaja.


Semalam pihak Al-Kulliyyah telah menjemput Kiyai Abdullah dari Indonesia. Pada mulanya penulis berpendapat agak sukar untuk memahami pelat beliau dan sudah tentu ini menjadikan rancangan kegemaran penulis kali ini agak sedikit 'sukar untuk didalami/diselami' tajuknya. Namun ternyata pendapat penulis silap sama sekali. Malah penulis rasa kupasan tajuk semalam adalah antara kupasan yang paling 'masuk ke jiwa'. Mungkin itu bagi penulis sahaja. Wallahua'lam.

Tapi cara kiyai ini menjawab setiap persoalan yang diajukan menampakkan tawaduk, penyerahan bulat kepada Allah dalam apa keadaan sekali pun. 

Di antara point yang masih penulis ingati:

1) untuk khusyuk dalam solat, kita bukan sahaja mesti bersedia semasa hendak solat tetapi kita juga mesti membuat persediaan sebelum solat itu sendiri. Dari segi wudhuknya, kebersihan diri, kebersihan hati, dan mohon kepada Allah supaya diberikan kusyuk ketika solat.

2) Solat yang terbaik adalah solat Rasulullah. Kerana ada di kalangan penonton yang bertanya adakah boleh menunaikan solat di dalam gelap/ memejamkan mata / membaca dengan bacaan yang kuat. Maka jawab kiyai contohilah solat Rasulullah kerana tiada dalam riwayat yang menyebut Nabi menunaikan solat di dalam gelap dan sebagainya hanya untuk kusyuk. Mohon pada Allah. Allah tahu apa isi hati kita. Dia Maha Tahu kita ingin dekat dengan Dia. Maka insyaAllah Dia akan bantu.

3) Kita sering memberi sisa kepada Allah dalam berikbadat. Contoh sisa ini seperti kita sering solat.... tetapi solatnya di akhir waktu. Kita sering baca Quran tetapi ianya dibaca selepas kita membaca suratkhabar, kita sering memberi barang sebagai hadiah kepada orang tetapi selalunya barang tersebut tidak kita perlukan lagi/ telah berlebihan. Kiyai tersebut lantas melontarkan persoalan kepada penonton "adakah kita sanggup memberikan sisa-sisa makanan yang telah kita makan kepada orang yang paling kita sayang?".

4) Tanda-tanda orang yang mendapat kusyuk dalam solat biasanya ditunjukkan melalui perbuatannya selepas solat. Dia akan sentiasa tenang, tertib, tidak cepat marah, tidak mengadu domba, lisannya sentiasa dijaga....

5) Kita bayangkan bahawa solat yang sedang kita dirikan ini merupakan solat yang terakhir. Kerana hidup ini sangat rapuh, belum pasti kita akan bertemu solat yang berikutnya. Jika ini solat yang terakhir maka adakah solat yang "cincai" yang bakal kita bawakan bersama ke kubur sebagai peneman kita. Jangan biarkan solat kita dicampakkan semula ke muka kita seperti kain buruk dek kerana ketidaksempurnaan dan kelalaian kita semasa menunaikannya.

6) Fahami makna bacaan di dalam solat.

7) Solat seperi Allah melihat kita. Contohnya kita seorang cikgu. Ada masanya kita perlu di "observe" sebelum dapat disahkan jawatan. Maka kadang-kadang pabila tiada yang melihat kita mengajar kita akan mengajar juga cuma tidak begitu bersungguh-sungguh. Tetapi bila ada yang memerhatikan kita, maka pengajaran pada kali itu pasti menjadi pengajaran yang menarik dengan disulami alat-alat bantuan mengajar. Kenapa? kerana kita tahu ada yang melihat. Begitu juga dengan solat. Siapalah 'boss' kita kalau nak dibandingkan dengan Allah Robbul'alamin.... Raja segala raja tengah memerhatikan kita. Pasti kita ingin mempersembahkan hadiah yang terbaik untukNya bukan? hadiah buat Allah... yang Maha Menyayangi kita.... yang Maha Mengasihi kita....

Itu sahaja point yang masih penulis ingati. Kerdil rasanya diri ini di sisiNya. Kita selalu fikir kita ni dah ok sebab solat 5 waktu, puasa cukup dan sebagainya. Tapi sebenarnya soal sah ibadah dengan diterima ibadah adalah 2 persoalan yang berbeza.... . Semoga Allah ampunkan kita semua di atas kelalaian kita selama ini.... wallahua'lam...

P.S: Kepada sesiapa yang berkelapangan ada beberapa program yang amat baik untuk diikuti di TV dan radio. Penulis senaraikan dibawah ini...

1) Setiap Jumaat, 8.10 a.m, Perak FM (95.6FM) - Soal Jawab Agama bersama Mufti Negeri Perak/Timbalan Mufti. ( Boleh didengar di Perak,dan beberapa kawasan di Penang, Kedah dan Cameron Highland)

2) Setiap Jumaat, 12p.m, TV9- Huraian Tafsir Al-Quran bersama Ustazah Fatma Zahra.

3) Setiap Jumaat, 5pm, TV3-Al-Kulliyyah

Semoga ada manfaat...

No comments: