Monday, January 29, 2007

Puasa Asyura


Petikan dari kitab Puasa Majlis Fatwa Tetap Arab Saudi-jilid 4 ms.121

Berpuasa pada hari Asyura dapat melupuskan dosa tahun sebelumnya.

Rasullullah SAW bersabda, maksudnya:
"Berpuasa pada hari Arafah, aku berdoa agar ALLAH menghapuskan dosa bagi tahun sebelumnya dan tahun selepasnya dan berpuasa pada hari Asyura, aku berdoa agar ALLAH menghapuskan dosa tahun sebelumnya." (Hadith diriwayatkan oleh Muslim:1162)

Inilah limpahan rahmat daripada ALLAH dimana dengan berpuasa sehari dapat melupuskan dosa sepanjang tahun. Rasullullah SAW sentiasa menunggu untuk berpuasa Asyura kerana ganjarannya sangat besar.

Ibn. Abbas r.a berkata, maksudnya:
"Aku tidak pernah melihat Rasullullah SAW begitu berusaha untuk memastikan baginda berpuasa pada mana-mana hari tertentu kecuali hari ini, iaitu hari Asyura dan bulan ini bulan Ramadhan."
(Diriwayatkan oleh al-Bukhari: 1867)

Apa yang dimaksudkan dengan berusaha untuk memastikan baginda berpuasa ialah baginda ingin mendapatkan ganjaran pahala berpuasa pada hari itu. Kedua, berkaitan dengan alasan Rasullullah SAW berpuasa pada hari Asyura dan menggesa orang ramai mengikuti jejaknya telah diterangkan di dalam hadith Ibn. Abbas r.a beliau berkata, maksudnya:

"Rasullullah SAW datang ke Madinah dan melihat orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura. Baginda berkata: Apakah ini? Mereka menjawab: ini hari baik. Inilah hari di mana ALLAH menyelamatkan Bani Israil daripada musuh-musuh mereka dan Musa berpuasa pada hari ini. Baginda bersabda: Kami lebih berhak kepada Musa berbanding kamu. Jadi baginda berpuasa pada hari tersebut dan memberitahu orang ramai agar berbuat demikian."
(Diriwayatkan oleh al-Bukhari: 1865)

Perkataan ini hari baik mengikut versi yang diriwayatkan oleh Muslim:
Inilah hari kebesaran di mana ALLAH menyelamatkan Musa dan pengikutnya dan menengelamkan Firaun dan pengikutnya.
Perkataan dan Musa berpuasa pada hari ini, Muslim menambahkan di dalam riwayatnya, maksudnya:
"Sebagai tanda bersyukur kepada ALLAH, kami berpuasa pada hari ini."
Mengikut satu lagi versi yang diriwayatkan oleh al-Bukhari, maksudnya:
"Jadi, kami berpuasa bagi membesarkan- Nya."

Perkataan dan memberitahu orang ramai agar berbuat, mengikut satu lagi versi yang di riwayatkan oleh al-Bukhari, maksudnya:
Baginda berkata kepada para sahabatnya: "Kamu lebih berhak ke atas Musa berbanding mereka, maka berpuasalah pada hari ini."

Ketiga, pelupusan dosa hanya diperoleh melalui berpuasa Asyura merujuk kepada dosa-dosa kecil. Berhubung dengan dosa-dosa besar, ia memerlukan taubat yang berlainan.

Al-Nawawi r.h berkata:
"Berpuasa pada hari Arafah melupuskan semua dosa kecuali dosa besar."
Kemudian beliau berkata:
"Berpuasa pada hari Arafah melupuskan dosa dua tahun dan berpuasa pada Asyura melupuskan dosa satu tahun dan jika ucapan "amin" seseorang itu serentak dengan ucapan "amin" para malaikat, dosanya sebelum ini dilupuskan. Setiap perkataan yang disebut mungkin membawa kepada pelupusan dosa. Jika dia melakukan sesuatu yang melupuskan dosa kecil, maka dosanya terampun. Jika dia tidak ada dosa kecil atau dosa besar, ia akan dicatatkan sebagai amalan baik dan martabatnya dinaikkan. Jika terdapat satu dosa besar atau lebih dan tiada dosa kecil, kami berharap agar puasa itu mengurangkan dosa besarnya.
(Al-Majmu' Syarh al-Muhazzab)

Syeikh al-Islam Ibn. Taimiyyah r.h. berkata:
Pelupusan dan pemurnian solat, puasa, puasa Ramadhan, Arafah dan Asyura, tergolong dalam dosa-dosa kecil sahaja
(Al-Fatawa al-Kubra, jilid:5)


Wallahua'lam..

Dipetik dari: http://www.al-qayyim.net/

No comments: